Hoe u een krachtige Instagram-marketingstrategie voor sociale media maakt
Een van de krachtigste marketingtools die marketeers tegenwoordig hebben, is sociale media. Van Facebook-berichten tot tweets op Twitter, het delen Vinyadmedia van uw producten of diensten op sociale-mediaplatforms is een geweldige manier om naamsbekendheid, betrokkenheid, verkoop en leads te vergroten.
Veel mensen krabben echter achter hun hoofd als het gaat om marketing met Instagram.
Velen van ons gebruiken Instagram als een persoonlijk account om foto’s van onze familie, vrienden, vakanties en eten te posten – maar hoe kan het zakelijk worden gekoppeld? En zou het moeten?
Met de snelheid waarmee Instagram groeit, moet u de waarde ervan niet onderschatten om uw merk en marketinginspanningen een boost te geven.
Het is uitgegroeid tot een ongelooflijk waardevol marketingplatform en ook al zijn de 18-29-jarigen nog steeds veelgebruikte gebruikers, de hogere leeftijdsgroepen maken een inhaalslag en maken een snelle inhaalslag.
Enkele Instagram-statistieken uit 2018 van Sprout Social vertellen:
• 7 van de 10 hashtags op Instagram zijn gebrandmerkt
• 80% van de gebruikers volgt een bedrijf op Instagram
• 65% van de best presterende Instagram-posts bevatten producten
Als je de drang voelt om Instagram te verkennen als onderdeel van je marketingstrategie voor sociale media, bekijk dan deze eerste tips om je op weg te helpen:
1. Gebruik hashtags verstandig
Je hoeft niet elke hashtag die je kunt bedenken in één post te proppen, maar je hebt er wel een paar nodig.
Een hashtag is het #-teken gevolgd door beschrijvende woorden over uw afbeelding, zoals in dit voorbeeld gebruikte ik #marketing en #ctaconf, de conferentie die ik op dat moment bijwoonde.
Wanneer een gebruiker op een hashtag klikt/tikt of een hashtag in het zoekvak typt, worden alle afbeeldingen weergegeven die die hashtag gebruiken. De gebruiker kan zich zelfs abonneren om die hashtag te blijven volgen.
De hoop is dat de gebruiker je foto ziet, naar je profiel en in het beste geval gaat, je volgt en betrokken raakt bij meer van je berichten!
Wanneer hashtags echter extreem populair zijn, is de concurrentie om in de resultaten te verschijnen hevig. Net als bij SEO-zoekwoorden, hoe populairder een term is, hoe moeilijker het is om bovenaan de zoekresultaten te blijven. Mijn voorbeeld van het gebruik van #marketing was dus echt zinloos als ik enige grip op die post wilde krijgen.
U wilt uw hashtags relevant maken voor uw bedrijf en locatie, maar ook aantrekkelijk genoeg zodat een gebruiker ze in het zoekvak van Instagram zou typen.
Bijvoorbeeld:
• Stel dat je een pizzeria hebt in Vancouver. Je plaatst een foto van je Pepperoni-pizza met de hashtags #VancouversBestPizza #NicolosRestaurant #DeliciousDeepDish
• Of je bent een bruiloftsplanner in Toronto. Je plaatst een afbeelding van de eerste dans van een bruid en bruidegom met de hashtags #TorontoWeddingPlanner #LoveWins #WinterWedding
Feestdagen en speciale evenementen zijn een uitstekende tijd om uw bedrijf te promoten en Instagram-volgers te krijgen. Of het nu gaat om een uitverkoop op Black Friday, een Thanksgiving-gerelateerd gebruik van uw product of een product-shout-out op National Dog Day, het zijn allemaal ideale gelegenheden om uw bedrijfsmerk op een niet-verkoopgerichte manier onder de aandacht te brengen.
2. Bedank je publiek voor hun komst
Je plaatst niet zomaar een heleboel foto’s en hashtags en wacht tot de likes binnenstromen.
Om Instagram-volgers te krijgen, met je publiek in contact te komen en meer verkopen of leads te genereren, moet je er tijd in steken.
Bekijk hier een voorbeeld van video-expert Michele Moreno, waar ze reageert op elk van de opmerkingen die op haar videopost zijn achtergelaten.
Dus als iemand een opmerking of vraag achterlaat op een van je berichten, neem dan de tijd om te antwoorden en bedank hem of beantwoord zijn vraag.
Bekijk hun profiel en als je het leuk vindt wat je ziet, volg ze dan.
Bedrijven volgen commentatoren vaak eerst, in de hoop dat ze iets terugdoen.
U kunt ook zoeken naar mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in uw product, vervolgens commentaar geven op hun foto’s en/of hen volgen, maar ze niet spammen met de vraag om u meteen te volgen.